کد مطلب:95231 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:249
حقیقت این است كه میزان كمكی كه مطالعه در آثار آفرینش می تواند بكند نسبت به مسائلی كه صریحا قرآن كریم آنها را عنوان كرده است اندك است. قرآن مسائلی در الهیات مطرح كرده كه بهیچوجه با مطالعه در طبیعت و خلقت قابل تحقیق نیست. [صفحه 68] ارزش مطالعه در آثار آفرینش این قدر است كه به روشنی ثابت می كند قوه مدبر و حكیم و علیمی جهان را تدبیر می كند، آئینه بودن جهان از نظر حسی و تجربی همین اندازه است كه طبیعت ماورائی دارد و دست توانا و دانائی كارخانه جهان را می گرداند. ولی قرآن برای بشر به این اندازه قانع نیست كه بداند دست توانا و دانا و حكیم و علیمی جهان را اداره می كند، این مطلب درباره سایر كتب آسمانی شاید صدق كند، اما درباره قرآن كه آخرین پیام آسمانی است و مطالب زیادی درباره خدا و ماوراء طبیعت طرح كرده است- بهیچوجه صدق نمی كند.
با همه اینها یك نكته قابل تامل است و آن اینكه اهتمام عظیم قرآن به مطالعه در مخلوقات زمینی و آسمانی، آیا به این صورت است كه هر گونه راه دیگر را باطل شناخته است؟ یا قرآن همچنانكه مردم را به مطالعه «آیات» خدا دعوت كرده است به نوعی دیگر تفكر نیز دعوت كرده است؟ اساسا ارزش مطالعه در مخلوقات و آثار آفرینش از نظر كمك به معارفی كه مطلوب قرآن است و در این كتاب بزرگ آسمانی بدانها اشاره یا تصریح شده است چقدر است؟
صفحه 68.